Præstations-/ Eksamens angst

Eksamens angst eller præstations angst kan komme til udtryk på flere måder. Angsten kan skyldes forskellige årsager som tidligere dårlige oplevelser med eksamen eller andre situationer hvor du har følt dig bedømt. Den kan også skyldes oplevelser i din fortid som har sat ubevidste spor. Der kan være andre ting du tumler med, som kan forstyrre dig i din forberedelse til eksamen.

 

 

Overordnet set handler præstationsangst om overbevisninger, negative tanker om ikke at kunne slå til eller være god nok. 

 

 

Symptomerne på nervøsitet/ præstationsangst er en helt normal fysiologisk reaktion fra kroppen. Når kroppen mærker at vi er i beredskab, en tilstand vi skal yde ekstra, eller en situation vi gerne vil væk fra, noget vi kæmper for, begynder Amygdala vores angstcenter at producere stresshormoner. 

Stresshormoner i mindre grad kan være en fordel til eksamen, da det kan hjælpe os til at skærpe sanserne. 

Når nervøsiteten tager overhånd og bliver til angst påvirker stress hormonerne hjernens arbejdshukommelse, fordi den er overfyldt af bekymringer, hvilket giver dig oplevelsen af at du ikke kan huske læsestoffet uanset hvor meget du tid du bruger. 

 

Du kan opleve symptomer som dårlig koncentration og hukommelse, selvbebrejdelser, irritabilitet, frustration, tristhed, hjertebanken, hovedpine, søvnbesvær mm.

 

 

Risikoen for choking, altså at “gå i baglås” fordi man er bange for ikke at præsterer optimalt handler om overbevisninger og forventninger til sig selv eller forventninger fra andre.  

choking risikere ikke kun at du yder en dårlig præstation, men også at din præstation bliver lavere end dit niveau. Det hele sker fordi kroppen er under et sådan pres, (skabt af forestillingerne om alt det der kan gå galt til eksamen) så den ikke fungere optimalt. Det er altså lige før man kan sige, at din profeti vil gå i opfyldelse!

 

 

Det er vigtigt at du reagere tideligt, hvis du har tegn på eksamen angst eller en anden form for  præstationsangst. Jo længere tid, dine tanker får lov til at overbevise dig om, at der er noget at være nervøs for, jo større risiko er der for at angsten vokser. 

 

Gennem coaching

Jeg hjælper dig med at sætte ord på din angst og forstå den, så den ikke længere skræmmer dig.

 

Vi arbejder ligesom idrætfolk også med, hvordan du kan visualisere din præstation på forhånd og på denne måde snyde din hjerne. 

Du får redskaber som mindfulness breathing, som har en fysiologisk påvirkning af kroppen, til at danne antistresshormoner og effekten heraf er desuden en bedre koncentration og hukommelse.

Vi finder dine indre ressourcer frem, så du kan trække på dem. Det giver dig sikkerhed og tillid til dig selv.

Når du oplever at livet gør for ondt, at udfordringerne er blevet for store og hverdagen for udfordrende er det vigtigt at lytte til dine følelser- der findes ikke en rigtig måde at reagere på under sorg men det er uhyre vigtigt, at du kan håndtere det livsvilkår du står midt i uanset om det er sorg i forbindelse med død, egen eller andres sygdom. Kontakt sati-coaching.dk
Kontakt mig

Neuro                    Coaching Horsens

Clarasvej 2

8700 Horsens

helle@sati-coaching.dk

Tel: 20 62 21 13

Systemisk

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Google+ - Black Circle
Find mig her

© 2016 SATI-Coaching.dk. Proudly created with Wix.com

Coaching horsens -livskvalitet -stress-angst-træthed-smerter-selvværd-ensomhed-sorg-eksamen